Directeur Bert de Jong krijgt bij de Eusebius geen opvolger

Gelderlander, Arnhem 21-05-2015, Pag 30, door Henk van Gelder
Directeur Bert de Jong krijgt bij de Eusebius geen opvolger

door Henk van Gelder ARNHEM – Bert de Jong is voorlopig de laatste directeur van de Euse­bius. Hij krijgt geen opvolger. Be­drijfsleider Paulien van der Ven wordt verantwoordelijk voor de ex­ploitatie van de Arnhemse kerk als evenementengebouw.

Mijn taak is klaar, zegt Bert de Jong, die met ingang van 1 juli te­rugtreedt. Zijn vertrek lijkt uit de lucht te komen vallen. Maar dat is het niet, legt hij uit. „Bij mijn aan­treden in 2012 als directeur heb ik met het bestuur van de stichting Eusebius Arnhem de afspraak ge­maakt dat ik dit ongeveer twee jaar zou doen. Het zijn er drieën­half geworden. Er is hard gewerkt om een nieuwe organisatie op te tuigen. Er staat nu een goed team dat onder hoede van Paulien uit­stekend zelfstandig verder kan. Zonder een nieuwe directeur. We hebben tropenjaren achter de rug, maar vorig jaar hebben we, welis­waar bescheiden, positief afgeslo­ten. Voor 2015 ziet het er positief uit. De evenementenmarkt trekt weer aan. Voor 2016 staan er al evenementen geboekt. En daar­mee is mijn tijd gekomen”, zegt de vertrekkende directeur, die nog niet weet wat hij gaat doen. „Ik wil me blijven inzetten voor Arnhem.”

De Jong verdient een groot com­pliment voor de wijze waarop hij de Eusebius heeft geleid, vindt voorzitter Hans Winters van de stichting Eusebius Arnhem. „Het bestuur is blij dat hij zijn taak heeft willen afronden. Het was een zware klus en Bert heeft dat met tomeloze energie en inzet ge­daan. De Eusebius is financieel in balans.”

Naast de dagelijkse leiding was De Jong druk met fondsenwer­ving voor de restauratie. Die taak wordt door het stichtingsbestuur overgenomen. De stichting moet voor de 27 miljoen kostende res­tauratie zelf 3 miljoen euro bijeen­harken. „Een grote opgave”, er­kent Winters. „Dinsdagavond heb­ben wij als stichtingsbestuur in Duivelshuis, met burgemeester Kaiser als gastheer, met negen gro­te Arnhemse bedrijven gespro­ken. De reacties waren hoopvol.”

Artikel Gelderlander